zaterdag 31 januari 2015

Een zure appel en het schiet maar niet op...


Ik heb nog wat meer experts gevraagd naar de mogelijkheden om de boel weer aan de praat te krijgen. Het is vrijwel zeker dat er elektrolyse heeft plaats gevonden tussen de zuigerveren en de cilinderwand. Zeker door de erg lange periode dat het zoute water er op heeft gestaan en omdat de boot aan de walstroom ligt.

Dit betekend dat de zuigerveren en cilinderwand als het ware zijn gaan samensmelten. De cilinderwand is dan zo beschadigd dat ook een ruimere boring met nieuwe zuigers niet meer mogelijk is. Het blok kan dus vrijwel zeker als verloren beschouwd worden geven verschillende experts aan.

Nu zijn we verder gaan zoeken naar een vervanging cilinderblok van Fiat. Deze hebben een andere boring en wijken dusdanig af, (andere oliedoorvoer gaten enzo nog meer)  dat de kop er niet meer op kan. Dus dan is het einde verhaal voor de gehele motor.

Gemiddeld een keer per week krijg ik reactie van de fabrikant, die dan weer vraagt om een sofinummer om een offerte te kunnen uitbrengen of met verwarrende informatie komt. Nu meld hij weer dat het enige verschil de carterpan is. Op de vraag wat er gebeurt als ik er een standaard cilinderblok onder zet antwoord hij "nothing" Maar ja wat betekend dat? Niks? Of dat maakt niet uit? Of dat helpt niet? En de tijd tikt door, na een week krijg ik weer een reactie zonder antwoord op mijn toch erg duidelijke vragen.

Dus ik ga een aantal offertes aanvragen voor een compleet nieuwe motor. Opties op de Canaries zijn bij mijn weten Vetus, Volvo en Yanmar. Dat zijn tevens de meest toegepaste merken in de watersport en de dealers zitten aan de kade bij de haven van Las Palmas. Groot voordeel van een gerenommeerd merk is dat onderdelen wereldwijd goed verkrijgbaar zijn, overal servicepunten zijn. Ik moet nog even uitzoeken of er een merk bij zit dat een aantal van dezelfde onderdelen gebruikt als op de huidige motor, zodat ik meteen reserve onderdelen heb.

Het gaat dus een boel centen kosten, dat is wel duidelijk. Voordeel in Nederland is dat je dan beter kan communiceren en waarschijnlijk ook een betere prijs kan onderhandelen. Op de Canaries is de BTW 7% en liggen de lonen weer een stuk lager. Het zal dus in totaal niet veel uitmaken qua prijs. Een aantal onderdelen van de oude motor is nog prima verkoopbaar zoals dynamo, startmotor, brandstofpomp, etc. Keerkoppeling (versnellingsbak) kan overgezet worden op een nieuwe motor.

Het terug varen in het voorjaar met werkende motor geeft uiteraard de doorslag.

Ik heb gelukkig nog geen geld uitgegeven voor een reparatie. Dus nog geen pakkingen, distributieriem, lagers, etc. en de kop niet heb weggebracht voor revisie van de klepzittingen, klepveren of kosten voor een monteur heb gehad. We hebben nu ook nog ruim de tijd om een nieuwe motor in te laten bouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten