Florida - IJmuiden

Via internet zagen wij de Guia IV te koop. Een mailtje en een telefoontje verder en we waren onderweg om te kijken of dit schip iets voor ons zou zijn. We werden hartelijk ontvangen door de vorige eigenaar en onze verwachting over het schip waren hoog gespannen...

Ze lag er prima bij met wat onderhoud en een versleten tuigage. De basis was in ieder geval goed. Zeker de geknepen spiegel, het lage vrijboord, flushdek en de lengte sprak ons zeer aan.

2 dagen later waren we weer onderweg naar Nederland en hadden we een kleine aanbetaling gedaan.

Een goede twee maanden  later was de deal rond en ben ik met mijn vader naar Tampa gegaan om het schip met de vorige eigenaar om Florida heen te varen naar ft. Lauderdale waar zij op transport gezet zou worden naar IJmuiden.

Het eerste gedeelte van Tampa richting Key West verliep redelijk vlot met een windkracht 3 tot 4. Later en 's nachts zakte de wind er helemaal uit. Dus verder op de motor.

Pa aan het roer in de Golf van Mexico

De volgende dag dolfijnen voor de boeg, wel een stuk of 30! Geweldig. Na een half uur houden ze het voor gezien. Bij Key West willen we graag even aan de wal om de benen te strekken en wat te eten, helaas is de haven vol en hebben we geen bijboot. Maar ja nachtje in de haven kost 150 dollar, dus achteraf niet zo erg om verder te varen.

Na een gedeelte achter het rif gevaren te hebben gaan we voor de nacht voor anker, tenminste dat is de bedoeling. We lopen vast en komen bijna niet meer los door de vinkiel. We ankeren ergens anders en varen de volgende dag het rif uit en de golfstroom op. Dat schiet lekker op! Stroompje mee en de volgende dag varen we bij ft. Lauderdale naar binnen. Sevenstar adviseert ons een goedkope haven van 50 dollar per nacht. We moeten dan wel 4 uur Miami in varen over de Intracoastal Waterway. Leuk om te zien hoe de rijken der rijken het voor elkaar hebben.

Intracoastal Waterway, leuke optrekjes...

Morning!
Onze buren blijken een stuk of 15 motorschepen van minimaal 30 meter  te zijn. Alles wordt gepoetst en klaar gemaakt voor de eigenaren. Er wordt niet gegroet, ondanks dat ik dat een aantal maal per dag op zijn amerikaans overdreven doe. Tja, lachen hoor zo'n bootje!

Route Tampa - Ft. Lauderdale

Route naar Lauderdale Marine Center

Helaas was het vrachtschip twee weken verlaat, en moesten we een en ander organiseren om zelf weer naar Nederland te gaan om weer te werken.  Sevenstar gaf een contactpersoon door en die had genoeg aan een creditcard nummer. Zo gaat dat dus blijkbaar. Deze Dave had contact met Sevenstar en zorgde dat de boot op tijd bij het vrachtschip MS Elandsgracht kwam te liggen. Kosten vielen uiteindelijk erg mee.

Best wel spannend allemaal, maar we werden goed ge├»nformeerd door Sevenstar, onder andere tijdens het laden. De overtocht duurde 13 dagen. En daar stonden we dan om 6:00 op de kade van IJmuiden.

Binnen een uur was het schip ingeklaard en was het in het water getakeld. Op naar Marina IJmuiden!