maandag 6 juni 2016

En weer de Noordzee over.


Ontmoetingen met de zeilers van het Zeilersforum zijn leuk! Veel mensen komen een kijkje nemen naar mij verrichtingen van de winter. Kritische blikken maar dat vind ik wel fijn. Over het algemeen complimenten met de opmerking, zit nog een boel werk an. Ja dat klopt, komende jaren genoeg te hobbyen,


Mijn marifoon heeft een slecht (eigenlijk geen) bereik. Blijkbaar toch iets met de antenne(kabel). Ik had deze vorig jaar al willen vervangen maar na een test leek het toen nog goed. Nu met Hans de noodantenne in de vlaggenlijn gehesen en dat was een stuk beter.

We vermaken ons goed en de tijd gaat snel, zaterdag een borrel in Isaacs met het zeilersforum is maar kort. We hebben eerst wat gegeten in de stad en waren al wat laat. Niet te laat naar bed, want we moeten nog terug naar de overkant. Het heeft stevig doorgewaaid het weekend en nu is de wind een beetje op. Stukje zeilen, stukje motor bij, weer even zeilen. De wind draait ongunstig en neemt af. Ik wil wel boven Noord Hinder blijven en maandag niet al te laat aankomen in IJmuiden. Dus de motor maar een beetje bij voor de nacht. Er wordt om beurten een beetje geslapen en ik pak ook 2x een kwartiertje. Uiteraard gebeurt er dan van alles in dat kwartiertje.


Een keer werden we opgeroepen op de marifoon (Guia the fourth). Ik ben weer uit bed, maar het schip is al naast ons en maakt een draai naar bakboord. Prima zo.

De tweede keer zijn we nog een paar uur van IJmuiden vandaan. Het regent af en toe, het lijkt wat dreigend maar dat lijkt vooral zo omdat de zon net op komt. De wind draait en de stuurautomaat stuurt rechtdoor, dikke vlaag er in en hij houdt hem niet meer op koers, de zeilen staan veel te strak. Ik roep uit mijn bed "75" naar Jan, de koers die we ongeveer moeten varen. Jan heeft de stuurautomaat er al af gehaald en stuurt zelf, maar hij houd hem niet door het veel te strakke zeil. Het water staat een paar keer in het gangboord. Niks aan de hand, maar als je nooit zeilt dan krijg je toch even een adrenaline stoot. We vieren de zeilen en het wordt weer rustig.

We zijn rond half elf bij de sluis en hebben er ongeveer 23 uur over gedaan, niet echt snel, maar een relaxte overtocht zonder zeeziekte. De golven waren wel een beetje hoger dan op de heenweg, dat bracht ook wat rust in de boot doordat ze dan ook langer zijn.

Op het Noordzeekanaal kan ik lekker slapen en voor het station van Amsterdam ben ik er weer uit. De sluis staat voor ons open en als laatste boot glippen we naar binnen. Rond half zeven zijn we in Lelystad Haven.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen