zaterdag 26 april 2014

Nog drie dagen...

Over drie dagen vliegen Rob en ik naar de boot om haar terug te varen naar Nederland. We gaan misschien nog wel even naar de motor (laten) kijken maar gaan er van uit dat we het zonder motor moeten doen.

Een paar dagen voorbereiden, boodschappen doen, onderwaterschip schoonmaken, vaarklaar maken, marifoon antenne en kabel vervangen, AIS antenne installeren, De mast in en alle verstaging en lijnen nakijken en dat soort zaken.

Een beetje rustig weer bij vertrek is altijd wel prettig om een beetje in te slingeren. Hebben we natuurlijk niet in de hand en we kijken dagelijks naar de trend die in het weer zit en die is redelijk stabiel.

Verder is er weinig te melden, we zijn voorbereidt en de tassen worden gepakt. We hebben er erg veel zin in! Uiteraard ook bewust van het feit dat het niet een makkelijke tocht gaat worden.

Een waarschijnlijk scenario is het volgende:

Eerste week waarschijnlijk onprettig, wennen, inslingeren en in je ritme komen. Met tegenwind rond windkracht 6 op een oor liggend als een hobbelpaard richting Madeira en Azoren. In de loop van de week zal de wind waarschijnlijk afnemen en steeds minder worden.

De tweede week richting noord Frankrijk. Eerst ook aan de wind en later toenemend en meer van achteren komend.

De derde week door Het Kanaal, de drukste vaarroute van de wereld met kans op zwaar weer maar ook mist en windstilte. Meer dan 80% kans op geen van beide en een stevige van achter inkomende wind en dus lekker zeilen. De Straat van Dover, Belgische kust met de zandbanken, kruisen van de Westerschelde en het kruisen van de Maasmond zijn daarbij de hoogtepunten.
Duidelijk te zien hoe de drukte toeneemt richting Nederland aan AIS objecten. Hierbij moeten we wel rekening houden dat de meeste signalen pas op een mijl of 20 van de kust opgepikt worden en er in Nederland veel schepen AIS hebben en er veel ontvangststations zijn.
Drukst bevaren deel van onze route.
IJsselmeer en Wad doen er trouwens niet voor onder. Je zou er bang van worden, dit soort plaatjes.
Maar eigenlijk valt het best mee. Plaatje hierboven is een momentopname van Het Kanaal. Als je hier 5 dagen rond vaart en geen hoofdroutes kruist, is er kans dat je niet een keer je koers of snelheid hoeft te wijzigen. Maar het is wel opletten geblazen en erg intensief varen
Dus eigenlijk zeiltechnisch het begin het lastigst en route technisch het einde. Uiteindelijk kan dit allemaal anders lopen en varen we via Zuid Portugal naar het noorden als we mazzel hebben in de eerste week. Het is zeker niet de bedoeling dat we ergens gaan aanleggen.

Als ik het zelf zo terug lees klinkt het allemaal wat zwaar op de hand, we gaan uiteraard ook veel lol hebben en veel lachen, vissen vangen, dolfijnen kijken, walvissen kijken, prachtige zonsondergangen, zonsopkomsten, sterrenhemels en luchten zien en genieten van het zeilen, de zee en de mooie natuur.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Adger,
    Een heel goede reis op de boot terug naar Holland. Spannend hoor. Ik blijf je volgen.
    Toi-toi-toi!!!
    groetjes petra n.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Adger,

    goede reis en voorzichtig aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Adger,
    behouden vaart en wij zien jullie met een week of vier weer in Holland.

    Oant sjen
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen