dinsdag 26 juli 2016

Vakantie!

Zaterdag in de ochtend naar de boot, auto vol geladen. In Lelystad de hele lading over naar de boot en voordat we kunnen varen is het na drie├źn.  Maar we zijn weg, dat is wel lekker met een boot, je hebt meteen vakantie.

We varen naar Kornwerd, zeilt best lekker af en toe tegen de zeven knopen maar meestal rond de 5 tot 6. Vlak voor donder vinden we een plaatsje voor de sluis. De volgende morgen rond een uur of 8 de sluis in en richting Vlieland. Het tij staat mee, maar de wind is pal tegen op de meeste stukken. Die motoren we dan maar want we willen niet meteen ons kruid verschieten.  Wel een paar mooie slagen kunnen maken langs de richel en  richting het Molengat. We motoren het laatste stuk het zeegat uit met nog 3 andere schepen. Schotland was duidelijk geen optie meer voor ons met de voorspellingen, dus het plan is richting Denemarken.

Ongeveer kentering van eb naar vloed, dus weer de stroom mee, gaat lekker zo. Meer geluk dan wijsheid, we zijn gewoon vroeg vertrokken en het komt zo uit. De boom gaat in de fok en boven Ameland gijpen we. De wind is recht van achteren en dat is een wat vervelende slinger koers, met een boom in de fok gaat het niet alleen harder maar is de boot ook veel rustiger. Het is ongeveer windkracht 4. Noa en Sophie worden niet  zeeziek, wel af en toe wat buikpijn, maar die verdwijnt vaak op bijzondere wijze weer. Vaak door te gaan spelen, tablet of in de punt te gaan liggen. Prima zo! Carolien heeft wel wat last, maar verder gaat het prima.

We varen de nacht in, waarschijnlijk halen we Cuxhaven niet en gaan we eerst naar Helgoland, De wind zakt er af en toe helemaal uit en de motor hoeft net niet aan. Maar de gemiddelde snelheid blijft prima op 5,5 to 6 knoop (Voor de wind loopt het altijd wat langzamer). Boven Norderney nog eens rekenen en Cuxhaven blijkt toch haalbaar. Dat is erg mooi! Kunnen we dinsdag het kanaal al in.

De zon schijnt eigenlijk de hele dag en ’s nachts is het volle maan met een klein spatje motregen. Het is erg rustig qua scheepvaart, bijna geen vissers  of andere scheepvaart. Een paar zeilerboten verspreidt om ons heen dus de wachten lopen rustig voorbij. Heel wat anders dan een oversteek naar Engeland.

Rond half drie zijn we in Cuxhaven, doen een boodschapje en eten een ijsje. Volgende morgen niet al te laat richting het Kielerkanaal. Uurtje wachten voor de sluis en motoren maar, 100 kilometer. Het kanaal is niet onaardig en er gebeurt genoeg. En weer schitterend weer! Uiteindelijk weten we de ankerplek vlak voor het einde van het kanaal nog te bereiken, het is er wel vol maar we weten ons er nog tussen te wurmen. Er staat ook geen streepje wind dus dat loopt wel los.

Ik ga er vroeg uit, bakje koffie, anker op en richting de sluis. Nog een dik uur motoren. De kleine sluis draait niet, dus we liggen met 3 zeilbootjes in de enorme sluis. Als je de sluis uit komt en het Kielerfjord in vaart voel je dat de vakantie nu echt begonnen is. Glooiende hellingen, met her en der wat bos, veel zeilboten. Misschien is dat ook wel een beetje en psychisch effect, maar de wereld ziet er gewoon anders uit in op de Oostzee. Het weer speelt natuurlijk ook wel een rol.

De kleine sluizen draaien niet, we liggen dus in de grote sluis met wel 3 boten. 310 meter bij 42 meter.
We varen naar Laboe om naar het strand te gaan. We hebben ongeveer 300 Mijl afgelegd in 4 dagen, dus even genieten van deze mooie dag en een beetje toerist uithangen. De volgende dag aan het eind van de ochtend richting Denemarken. We hebben het front afgewacht, maar daar zat eigenlijk niets meer in. Mooie zeiltocht, ongeveer 40 Mijl met halve tot ruime wind. Regelmatig snelheden tot boven de 8 knoop, schiet lekker op! In de Helnaes Bugt een rustige nacht achter het anker gelegen. We weten eigenlijk nog niet wat we nu gaan doen. Naar het noorden of oosten. Het weer is net wat beter in het noorden en het blijft veel oostenwind. Zaterdag, zondag en maandag erg weinig wind en in de loop van komende week westelijke winden. Dus niet zo mooi om oost te gaan. Bornholm zit er waarschijnlijk niet  meer in, of we moeten een nachtje doorzeilen en dan waarschijnlijk terugploeteren tegen de wind in. We willen in ieder geval naar Mon’s Klint. We zijn hier nu voor de vijfde keer en deze prachtige plek nog nooit gezien. Een nachtje voor anker onder aan de klif zou helemaal mooi zijn.

We zijn vanmorgen een stukje terug gevaren naar Faaborg, beetje stroom tegen. De snelheid van gisteren was dus ietwat geflatteerd. We gaan morgen naar Egeskov met de bus. Een van de mooiste kastelen van Denemarken. We zijn benieuwd!