zondag 2 november 2014

Poetsen!

Hans, Margot en ik hebben de motor rustig ontmanteld, het was niet zo heel warm gelukkig. De kop ging er na wat zoeken naar lastige bereikbare boutjes redelijk vlot af, het werkplaats handboek van deze Italiaan houdt niet over. Alles staat wel op tekening, maar er is vrijwel geen tekst toegevoegd. Ggelukkig heeft Hans dit vaker gedaan! De oorzaak is in ieder geval duidelijk en ziet er niet best uit, dit zoute water heeft er veel te lang op gestaan. In 1 kamer staat alleen nog maar zout en roest, de kamer met het meeste water ziet het beste uit.
€30 dop breekt gewoon op de 2e verstuiver.



Zo, dus vastgelopen!

Gisteravond samen nog wat gegeten tijdens de Nederlandse cruisers borrel die hier elke zaterdagavond is in de Sailors bar. En daarna de eerste schoonmaakbeurt. Alles daarna goed ingespoten met WD40, heb nog geen kruipolie.
 
Ziet er al iets beter uit na de eerste schoonmaak

De kleppen in de kop.

’s Morgen rond half acht zit ik in de kuip, de havenmeester komt er aan in zijn dinghy. You move your boat now! You are not allowed and dit not pay. En zo nog gaat hij nog even door. Als hij klaar is zeg ik dat ik 6 maal contact gehad heb met mr. Delgado. Die werkt hier niet zegt hij, ik laat hem de email zien en hij zegt dat mr. Delgado  een administratieve kracht is en geen havenmeester ik had hem moeten benaderen. De betaling die ik gedaan had is niet geaccepteerd omdat de termijn ook over de ARC periode ging En dus had ik niet betaald, geld is overigens niet teruggestort. Dit had ik bewust gedaan. Zo gaat het nog even en ik krijg geen kans meer dan 2 zinnen te zeggen, ik vraag hem nadat ik het gevoel heb dat hij klaar is of hij naar mijn verhaal wil luisteren. Maar meer dan een paar zinnen kom ik niet en hou mijn mond dus maar. De havenmeester gaat overleggen op kantoor, daarna heb ik hem niet meer gezien. Alleen aan mijn steiger liggen zeker 9 buitenlandse boten die niet met de ARC meedoen. Komende zaterdag vertrekt de eerste lichting naar de Kaap Verden, wie weet heb ik mazzel!

Ik  merk dat de roestaanslag op de cilinderwanden niet ingevreten lijkt te zijn maar wel erg vast zit, met veel moeite kan ik er met mijn nagel wat af peuteren. Allerlei dingen geprobeerd die niet te hard zijn maar het schiet niet echt op. Maar ja dat zeggen ze ook veel geduld en lang wachten door de kruipolie (die ik nog niet heb) in te laten werken. Ik heb een dremel en met een schuurschijfje P80 gaat het prima! Nee geintje, er zit bij de dremel een soort borsteltje met harde kunststof haren en dat durf ik wel aan. Eerst geprobeerd op een stukje aluminium en dat lijkt geen sporen achter te laten maar de zaak wel mooi te poetsen. Dus ik heb er nu 2 borsteltjes op versleten en een van de cilinderwanden is al behoorlijk glad, de andere op sommige plekken. Nu weer even laten inwerken met WD40.



Dit is de slechtste.

De kop breng ik morgen weg om de kleppen en andere zaken los te halen en te laten reinigen. Ik hoop mijn ligplek dus tot morgen te rekken zodat ik niet in de bijboot hoef met een zware kop. Ik neem aan dat ze me niet in het donker wegslepen. Komende dagen het poets en kruipolie proces herhalen en dan maar eens proberen te tornen. Als dat lukt kan ik verder met de schoonmaak, als dat niet lukt dan moet het blok uit de boot.


Verder alles goed aan boord!

3 opmerkingen:

  1. Wat fijn dat Hans en Margot daar zijn en je hebben geholpen! Vele handen maken licht(er) werk..
    Wat een bende in die motor joh, hoop voor je dat het allemaal nog weer een beetje op te lappen is.

    Mocht dat niet zo zijn, is dit dan nog weer te herstellen of moet je dan op zoek nara een nieuw blok?

    Groet,
    Dion

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Adger,
    waarschijnlijk is het water in de cilinders het gevolg van een lekke koppakking.
    Het schoonmaken van de cilinderwanden, doe je het beste met een hoonsteen.
    Ik zal je een foto van het stuk gereedschap sturen naar jouw emailadres.
    Veel succes en ik blijf je volgen.

    Wim

    BeantwoordenVerwijderen