maandag 7 maart 2016

Bijna gezonken in de haven!

Zondag, uurtje of 8. Met een deel van de keuken en plinten naar de boot. Het moet allemaal wat meer opschieten want het voorjaar klopt op de deur. Dus bijzaken laten liggen en zorgen dat het werk dat de grootste rotzooi maakt klaar is. Dan een compressor door de boot halen en alles stofvrij maken. Dat moet dan eerste week april zijn. Nu eerst focussen op de vloer.

Ik kom bij de boot aan en zie meteen dat er iets goed mis is. De boeg van de boot ligt diep onder de waterlijn, ik haal de luikjes weg en schik me kapot! De boot staat vol met water. Snel naar binnen om... ja om wat? Dit staat er vast al een tijdje en hij is niet gezonken.

De koelkast is net droog gebleven gelukkig

Ik zie nu op de foto pas dat de stofzuiger het waarschijnlijk heeft overleeft (motor zit bovenin)
Snel naar de auto, daar liggen mijn laarzen. Naar binnen en de bilgepomp aan. Dat gaat wel een tijdje duren zo. De zekering slaat er uit (later blijkt 1 pomp te zijn vastgelopen, zit rotzooi in). Naar huis om de vijverpomp te halen. Heeft aardig wat vermogen en loopt op 230V. Snel terug en het water is niet gestegen. Carolien is meegekomen en we kieperen de pomp en in. Ik waad naar voren en even bekruipt me het gevoel dat de boot voorover zakt, kan natuurlijk niet maar toch denk je het even. Uiteraard gutst het water mijn laars binnen.
Ik sta nu op een vloerplank, het is dus nog een 15-20 centimeter dieper.
We laten de pomp lopen en halen langzaam de natte spullen er uit. De schade "valt mee" ik had net opgeruimd en het gereedschap lag op de banken. Behalve de gereedschapskist, maar geen elektrisch gereedschap dus. De stofzuiger, de Zibrokachel en verder eigenlijk niets. Alle stroom werkt nog, ook de 220V. De acculader is droog, net als de accu;s en de motor. De enige bedrading die nat is geworden is die van de bilge pompen en de kachel.

Na een uurtje of 3 is de boot bijna leeg. Inmiddels hebben we de rotzooi afgevoerd die al een tijd in de kuip stond en het is mooi weer gelukkig. Eerst maar even wachten en kijken of het weer stijgt. Je denk toch op een of andere manier dat dat niet gebeurt. 

Na een uurtje is er ongeveer 30 liter bij gekomen schat ik. Omdat er veel gewicht in de punt ligt, ligt de boot wat voorover. Het water ligt daar dus ook en daar staat geen pomp en ik wil echt alles er uit hebben om goed te kunnen onderzoeken. Met een los pompje alles er uit gekregen. Van voren komt niks. Van achter uit de boot lijkt inderdaad water te stromen. 

Ik volg het straaltje, dit is aan stuurboord zijde en hier zit geen huiddoorvoer. Dus het moet iets in de constructie zijn denk ik. Dan moeten we er meteen uit! Dat kan niet in Heerenveen. Eerst maar verder zoeken.Het komt achter de motor vandaan dus ik kruip achter de motor. En daar is het stroompje niet meer te vinden. Nou ja zeg! 

De opvangbak voor eventueel olie en diesel knoeiwerk onder de motor staat nog vol water zie ik en die kiep ik leeg. En hij vult zich weer! Ik zie dat er water uit een slangetje loopt. Dit is de oude toevoerslang voor de watermaker. Die had ik altijd omhoog staan, voor de zekerheid. En uiteraard is de afsluiter dicht. Niet dus.... En meteen wist ik wat er gebeurt was.

Vorige week heb ik de schoorsteen door het dak gemaakt en de oude afgesloten. Meteen de dieselleiding er naar toe aangesloten en ook op het pompje dat naast de motor zit. Ik kan me nog herinneren dat hij een beetje klem zat, met een lus onder de afsluiter dus! En dus heb ik de afsluiter ietsje open gezet. Blijkbaar is ook de slang naar beneden gezakt.

Afsluiter dicht, boot weer droog gemaakt en een biertje, het blijft droog en opgelucht neem ik er nog maar een. Een klein kacheltje gehaald bij de bouwmarkt want het vocht zit natuurlijk overal, het drupte van het plafond. Kacheltje laat ik deze week aan staan.

Vanmorgen is Carolien even wezen kijken en ik vanmiddag. Alles is nog droog en ook het vocht trekt al een beetje weg. De schade valt mee lijkt het. Wat wel erg zonde is, is dat het spaanplaat keukenkastje uiteraard vocht opgezogen heeft en dus een beetje geweken is. We kijken het dit seizoen wel even aan, anders heb ik een goede mal voor een kastje van watervast verlijmd multiplex. Dat was nu een keer het risico. Komend weekend verder met schoonmaken, de Zibro brandstof en vast wel ergens was diesel of olie is de hele boot gedreven en heeft een klein filmlaagje achter gelaten. Alles moet eerst goed ontvet worden voor ik verder kan met schilderen en het lijmen van de vloer. Gelukkig zat het bamboe er nog niet in. De planning komt wel verder onder druk te staan. De bedoeling is om met pinksteren met 4 maten naar Engeland te zeilen en dat moet zeker niet het eerste tochtje worden. Ik wil eerst ruim van te voren proefvaren, ook onder wat ruigere omstandigheden, dus er moet een tandje bij!
Klein beetje opgezet, zonde!
Wij hebben ontzettend veel mazzel gehad! Als de afsluiter verder open had gestaan (dan had ik het misschien gemerkt, maar misschien ook niet), of ik was nog een week niet op de boot geweest dan was er een beste schade geweest of was de boot zelfs afgezonken. Er komt nu in ieder geval een alarm op de boot dat mij een sms stuurt als er water in de boot staat. Heb ik ook weer een gadget.



2 opmerkingen:

  1. Pffft dat is schrikken! Achteraf mazzel dat ze niet gezonken is. Jammergenoeg weinig plezier van de nieuwe keukenkastjes gehad. Hopelijk geen restschade. Veel succes met drogen en opruimen. Groetjes, Peter en Monique (SY De Liefde)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Verdorie wat een pech zeg..
    Gelukkig valt de schade nog mee.. heel veel sterkte en succes met het schoon maken.

    Groet,
    Dion

    BeantwoordenVerwijderen