woensdag 13 mei 2015

Bijna bij de eindstreep

Dag 15:

23:00 het is al weer een paar uur erg mistig. Radar staat bij en de AIS is nu zeker een erg handig hulpmiddel. Het zicht is zeer slecht, paar honderd meter schat ik in. Er zit een zeilboot een Mijl van ons af (te zien op de AIS) en de radar pikt hem goed op.

Met de radar kun je een peiling maken om te kijken of je een mogelijke ramkoers hebt (als de peiling niet verschuift is dat zo). Radar scherm zit buiten dus we kijken om de zoveel minnuten even op het scherm buiten. Alle beroepsvaart heeft AIS en vele pleziervaart ook. Vissers zijn volgensmij ook verplicht maar hebben dit niet altijd. Maar vaak wel radar dus die pikken we er wel weer uit en zij ons. We zitten 10 Mijl van de scheepvaart route af. Het wachtlopen is in ieder geval niet meer zo saai meer.

05:07 De mist is iets minder geworden, 1 tot 2 Mijl zicht. Mooi om de radar nuttig te kunnen gebruiken, eigelijk de eerste keer dat we met radar in dichte mist varen. Een paar keer een boot zonder AIS mee gespot. Het is uiteraard koud en vochtig buiten, radar schermpje binnen zou best lekker zijn.

20 Mijl voor Boulogne zitten we te twijfelen of we de motor er weer bij moeten zetten om op tijd te zijn voor het tij bij de laatste kaap die we passeren. Ik kijk achterom en er hangt een vlag achter de boot. Visboeitje in het roer, mooi dat de motor niet aan stond dus. Na een rondje gedraaid te hebben blijkt het roer ook niet meer naar rechts te willen draaien. Jan Willem heeft ons met de pikhaak kunnen bevrijden. Anders had een van ons het water in gemoeten.

19:00 We zijn nu bij Boulogne en hebben de stroom aardig mee nu. Weer ietsje aan de late kant maar wij lijken op tijd te zijn.

Langs Cap Griz Nes hadden we veel stroom mee dus en aardig wat wind recht van achteren. Met uitgeboomde fok en een rif in het grootzeil in volle vaart verder.  Mooi zeilen zo!

Dag 16:

9:00 Afgelopen nacht langs Belgie gevaren, hier liggen allemaal banken en dit is een soort fuik. Je moet er ergens overheen en soms is dat erg smal of erg ondiep. Dus we zijn bij de scheepvaartroute gebleven dan heb je de minste uitdagingen. Toch een "afslagje" gemist, op de oude kaart stond de boei wel op de nieuwe (maand geleden geudate digitale kaart niet en in werkelijkheid lag hij er wel). Ook omdat we met uitgeboomde fok voeren en je dan niet veel kan koers wijzigen. Dus ietsje omgevaren. De wind bleef lang door staan maar rond een uur of 5 zakte hij weg en moest de motor aan. Nu richting Hoek van Holland, dan IJmuiden en dan morgen naar Lelystad.

22:20 We liggen halverwege het Noordzee kanaal. Prima laatste stuk van de tocht erg rustig bij de Maasvlakte. Helaas wel tegenwind  dus om op tijd te zijn maar weer wat diesel verstookt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten